Croatian English French German Italian Portuguese Russian Serbian Spanish

Tijekom posljednjih 15 godina astronomi su detektirali skoro 500 planeta koji orbitiraju oko zvijezda u našem kozmi?kom susjedstvu, ali ni jednog izvan naše Mlije?ne staze nisu uspjeli potvrditi.

Sada je, ipak, otkriven planet ?ija je minimalna masa 1.25 puta ve?a od Jupiterove i koji orbitira oko zvijezde izvangalakti?kog porijekla, iako se ona sada nalazi unutar naše galaktike. Dio je takozvanog Helmi potoka – grupe zvijezda koje su prvotno pripadale patuljastoj galaktici koju je progutala naša galaktika, Mlije?na staza, u ?inu galakti?kog kanibalizma prije otprilike šest do devet milijardi godina. Rezultati ovog istraživanja objavljeni su 18. studenoga u ?asopisu Science Express.

"Ovo otkri?e je vrlo uzbudljivo." rekao je Rainer Klement iz Max-Planck Instituta za astronomiju (MPIA), odgovorni za odabiranje ciljane zvijezde za ovo istraživanje. "Po prvi puta astronomi su detektirali planetarni sustav u zvjezdanom potoku izvangalakti?kog porijekla. Zbog toga što se radi o velikim udaljenostima ne postoje potvr?ene detekcije planeta u drugim galaktikama. No kozmi?ko stapanje nam je donijelo izvangalakti?ki planet na dohvat ruke."

Zvijezda je poznata kao HIP 13044, leži na udaljenosti od otprilike 2000 svjetlosnih godina od Zemlje u južnom zvijež?u Fornax. Astronomi su detektirali planet, nazvan HIP 13044 b, pomo?u potrage za sitnim pomacima u zvijezdinom kretanju uzrokovanim gravitacijskom vu?om njenog pratioca u orbiti. Za precizna promatranja tim je koristio spektrograf velike rezolucije FEROS koji je pri?vrš?en na 2.2 metarskom MGE/ESO-vom teleskopu na ESO-vom opservatoriju La Silla u ?ileu. K tome, HIP 13044 b je tako?er i jedan od rijetkih egzoplaneta koji je uspio preživjeti period kada se njegova zvijezda doma?in masivno proširivala nakon što je istrošila vodikovo gorivo u njenoj jezgri – fazu u zvjezdanoj evoluciji zvanu crveni div. Zvijezda se ponovo smanjila i sada troši helij iz svoje jezgre. Do sada, ove takozvane zvijezde horizontalne grane ostale su velika nepoznanica lovcima na planete.

Ovo otkri?e dio je istraživanja u kojem se sistematski traže egzoplaneti koji orbitiraju oko zvijezda koje se bliže kraju svog životnog vijeka." izjavio je Johny Setiawan, tako?er iz MPIA, voditelj istraživanja. "Ovo otkri?e je posebno intrigantno kada uzmemo u obzir daleku budu?nost našeg vlastitog planetarnog sustava, jer se i za Sunce o?ekuje da ?e postati crveni div za otprilike pet milijardi godina." HIP 13044 b se nalazi u blizini svoje zvijezde doma?ina. U najbližoj to?ci svoje elipti?ne orbite nalazi se manje od jednog zvijezdinog promjera od površine zvijezde (ili 0.055 udaljenosti Zemlja – Sunce). Završava orbitu za 16.2 dana. Setiavan i njegovi kolege hipoteziraju da je planetova orbita u po?etku bila puno ve?a, ali se povukla prema zvijezdi tijekom faze crvenog diva.

Drugi bliži planeti nisu imali toliko sre?e. "Zvijezda rotira relativno brzo za zvijezdu horizontalne grane." pojasnio je Setiawan. "Jedno od objašnjenja je da je HIP 13044 progutala svoje bliže planeta tijekom faze crvenog diva, što je vjerojatno uzrokovalo brže okretanje same zvijezde." Iako je HIP 13044 b za sada uspio izbje?i sudbinu tih bližih planeta, zvijezda ?e ponovno narasti u sljede?em stupnju svoje evolucije. HIP 13044 b ?e, ?ini se, zvijezda progutati, što zna?i da mu se ipak crno piše. Ovo ?e možda prikazati i propast naših planeta udaljenijih od Sunca – poput Jupitera – kada se Sunce približi kraju svog životnog vijeka.

Zvijezda tako?er postavlja zanimljiva pitanja o nastanku divovskih planeta, jer se ?ini da se sastoji od vrlo malo elemenata težih od vodika i helija – manje od bilo koje druge poznate zvijezde koja ima planete. "To je zagonetka koju ?e široko prihva?eni model nastanka planeta morati objasniti; kako takva zvijezda, koja sadrži jedva nešto teških elemenata, može stvoriti planet. Planeti oko ovakvih zvijezda vjerojatno nastaju na druga?iji na?in." dodao je Setiawan.

Izvor: ESO, preneseno sa: Znanost.com